Kindertherapie 4 – 12 jaar
Integratieve Kindertherapie gaat op zoek naar wat het kind nodig heeft om beter met het probleem om te kunnen gaan.

Rosa: “sinds de scheiding van papa en mama ben ik zo snel boos”
De klacht van het kind wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken, zoals:
- hoe veerkrachtig is het kind
- kan het kind voor zichzelf opkomen
- hoe communiceert het kind
- is er sprake van aangeleerd gedrag
- zijn er traumatische gebeurtenissen
Thom: “kinderen uit mijn klas willen niet met mij spelen, omdat ze mij zo druk vinden. Ik wil geen ruzie meer hebben, ik wil dat ze me leuk vinden”
Het snel opsporen en aanpakken van de oorzaak is kenmerkend voor effectieve kortdurende therapie. Juist bij kinderen is dit zo belangrijk, omdat de verschillende levensfasen elkaar snel opvolgen.

Het aantal sessies is per kind verschillend. In het algemeen zullen 5 tot 15 sessies voldoende zijn. De therapie is opgebouwd uit vier fasen, te weten de intake-fase, de onderzoeks- en diagnosefase, de behandelfase en tot slot de afrondingfase.
In de therapie maak ik gebruik van allerlei speelmateriaal. In het spel van kinderen wordt het denken, doen en voelen goed zichtbaar.
De therapie is voor
- kinderen die gepest worden
- kinderen met faalangst
- kinderen die bang zijn
- kinderen die verdrietig zijn
- kinderen met slaapproblemen
- kinderen die vaak ruzie hebben
- kinderen die boos zijn
- kinderen met gedragsproblemen
- kinderen met buik-of hoofdpijn
- kinderen die niet hun plekje kunnen vinden, thuis of op school
- kinderen die op zoek zijn naar hun identiteit
De therapie is voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar.
De grondgedachte van de therapie is dat het kind uiteindelijk zelf (bewust of onbewust) weet wat het nodig heeft om tot een oplossing te komen. Voor ieder kind zal dit weer anders zijn, want ieder kind is uniek. Het kind staat dan ook altijd centraal binnen de therapie.